dimarts, 22 d’octubre del 2013

L'entrevista amb ...

Anna Mongay


* Quan vas decidir començar en el món de la il·lustració infantil?
Doncs en l’època que vivia a Barcelona, treballava a l’escola Pia Balmes, i tot i que tenia molta feina preparant els tallers i les classes encara em quedava un raconet per dibuixar. Feia temps que no pintava, no tenia estudi, però moltes ganes de fer altres coses a part de l’ensenyament. Finalment em vaig comprar un ordinador i em van regalar escàner i impressora! Buff!!!! encara suo ara de pensar-ho!De totes maneres, sempre he dibuixat, des de ben petiteta.

* Quan fa que t’hi dediques? 
Doncs professionalment…14 anys. Els mateixos que té el meu primer fill. Com que feia migdiades molt llargues podia dibuixar i barallar-me amb l’ordinador. Durant l’any que vaig estar d’excedència em vaig posar les piles i vaig començar a buscar feina com a il·lustradora. La primera feina va ser a la revista Cavall Fort amb un petit dibuix de 4 cm que li vaig dedicar un parell de dies i uns altres en convertir-lo en imatge digital. Quina feinada! La segona feina va ser a Enciclopèdia catalana en el projecte de la SUPER È. No m’ho podia creure!!! A partir d’aquell moment ja em vaig encarrilar en el món editorial.

* És molt complicat fer-se un lloc en l’àmbit de la il·lustració infantil actualment? 
Jo sempre he anat treballant, tot i que he de reconèixer que he estat molts anys ficada en el sector del llibre de text . En l’àlbum il·lustrat és més difícil. Has de competir amb gent molt bona, crear projectes, i intentar vendre’ls… Si tens clar cap a on vols anar i li dediques hores i esforç, tot acaba sortint. És una part molt emocionant de la nostra feina.

I arribar a publicar contes? 
Cal tenir una bona idea, buscar una bon/a escriptor (si no ho fas tu mateix) i a PENCAR!!!!! 
També és molt important saber vendre el teu projecte i tenir clar en quin editorial pot encaixar.

De quin projecte et sents més orgullós/a? 
Un dels petits projectes del qual em sento molt satisfeta és la pàgina de còmic que publico a TATANO “Rut i Piu”. Sé que és una cosa senzilleta però el fet de poder fer guió i dibuixos dona molta satisfacció.

Quins són els passos que segueixes per arribar a fer una il·lustració definitiva? 
Depen. 
Per exemple, no és el mateix il·lustrar per un llibre de text, o un conte. Un conte té dues parts: una més sensorial, on cal veure què trasmet la història, quins sentiments em produeix i després la part la més racional on penses, estructures, fas pluja d'idees per cada imatge, busques informació, etc...
Una imatge per premsa ha de transmetre una idea impactant i clara igual que en publicitat. 
També és important saber l’edat a qui va dirigida la feina….
Em documento llegint, buscant imatges sobre el tema que he d'il·lustrar, d’internet, fotografies.... Faig molt gargots a llapis, a vegades els colorejo ràpid amb l’ordinador. 
Finalment trio la tècnica que faré servir, acrílics, llapis o collage….

Amb quines tècniques prefereixes treballar? 
Acrílics, collage, llàpis...quan tinc temps....m'agrada experimentar amb altres materials.

Com definiries el teu estil? 
Això és molt difícil! Sempre et reconeixen millor els altres! Potser el color? Colors vius… Intento trencar amb l’estil en els diferents projectes (si puc i hi ha temps).

Quins són els propers projectes previstos –si es poden explicar, clar!? 
M'agradaria fer un conte amb imatges, poc text i amb pop up. També estic aprenent a fer il·lustració animada... de moment però la feina apreta i hauré d'esperar a tenir més temps :-)

Bateria de preguntes ràpides

El teu il·lustrador/a preferit/da és? 
M’agraden moooooolts il·lustradors de diferents estils. 
M’agrada el domini del llapis de la Noemí Villamuza i de l'Ignasi Blanc, la màgia de la Mariona Cabassa, les històries i els àlbums de la Suzy Lee, la paleta de color de la Rebeca Luciani i Tom Schamp…el minimalisme de Katsumi Komagata. Ric molt amb les imatges de la Delphine Durand i amb els ninots de la Mercè Galí, comparteixo molts dubtes de professió amb l’Eva Sans.
La llista és interminable! Tenim molt bons professionals i el nivell al nostre país és altíssim!

Si poguessis il·lustrar un conte clàssic o popular quin triaries? 
Alícia al país de les meravelles

Si poguessis convertir-te en un personatge de conte quin series? 
Amb l'Alícia, he de confessar que de petita em feia molta por!

Parla’ns de la teva experiència com a usuària de biblioteca pública. 
La utilizo molt per tafanejar contes, faig servir molt la secció de còmic i àlbum il·lustrat. També hi he fet tallers i he anat a explicar contes. Hauria de ser obligatòri que tots els pobles tinguéssin una biblioteca. També utilitzem molt el bibliobús! És una iniciativa genial.

I per acabar...

Il·lustrar la meva versió particular del Bibliol ha estat... 
Molt divertit com sempre que em poso a dibuixar!


Com acabaries la frase: il·lustrar un conte és... una experiència màgica i emocionant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada