dimecres, 26 de juny del 2013

L'entrevista amb...

SEBASTIÀ SERRA
 

* Quan vas decidir començar en el món de la il·lustració infantil?
De fet força tard. Sempre m’havia agradat dibuixar i era la sortida més lògica. Quan vaig començar la carrera de Belles Arts no sabia a què em dedicaria, només sabia que era el que més m’agradava fer. Vaig fer l’especialitat de disseny gràfic perquè vaig tenir un primer contacte amb els ordinadors i em va agradar molt. 

Per començar a dibuixar professionalment van passar uns quants anys des que vaig acabar la carrera. Primer vaig fer feines de disseny gràfic i vaig treballar en una productora de vídeo. Però vaig veure clar que el que més m’agradava era dibuixar, i la il·lustració va ser un món que vaig anar descobrint a poc a poc.

* Quan fa que t’hi dediques?
Des de l’any 1997

* És molt complicat fer-se un lloc en l’àmbit de la il·lustració infantil actualment?
Crec que actualment déu ser una mica més complicat que quan jo vaig començar. Recordo que al principi feia moltes visites a editorials amb el book sota el braç i t’atenia el director d’art o l’editor. Tinc la impressió que això ara costa una mica més perquè tot funciona per la xarxa i hi ha molt trànsit d’imatges, de manera que costa una mica més fer-te visible.

* I arribar a publicar contes?
Jo el que vaig fer va ser presentar-me en alguns concursos d’il·lustració i vaig tenir la sort de guanyar-ne alguns. Això suposa que et publiquin el llibre i una cosa porta a l’altre.

* De quin projecte et sents més orgullós/a?
Estic molt content del llibre A Pirate’s Night before Christmas de Philip Yates, perquè és el llibre on sento que la meva feina ha aportat més al conjunt de l’obra. On queda més clar que es tracta d’una feina a quatre mans, les de l’autor del text i les de l’il·lustrador.

* Quins són els passos que segueixes per arribar a fer una il·lustració definitiva?
El procés de treball ha anat evolucionant al llarg d’aquests anys i no sempre és igual. Depèn força de com és cada projecte. 

Però a grans trets seria: l’editor em fa arribar el text i faig una primera lectura. Si el tema que tracta és poc conegut per mi, busco informació a la xarxa, a biblioteques (generals o especialitzades), llegeixo llibres, miro pel·lícules, etc. 

Després faig el disseny de personatges, poso cares als protagonistes dibuixant-los en diferents posicions i estats d’ànim. 

A partir d’aquí, creo una maqueta del llibre amb uns fulls grapats, on hi col·loco el text i un esbós ràpid de cada escena. 

Un cop tinc tot el llibre en brut, començo a dibuixar a llapis cada escena definitiva, a la seva mida real i reservant l’espai pel text. 

Quan tot això està fet, envio els esbossos a l’editorial perquè hi donin el vist-i-plau. 

Quan em donen el OK, escanejo els esbossos i els acoloreixo a l’ordinador. Aquest és el procés més llarg i lent. Un cop he acabat les il·lustracions, les envio a l’editorial i ells s’encarreguen de muntar el llibre, portar-lo a impremta i després a les llibreries.

* Amb quines tècniques prefereixes treballar?
Normalment treballo amb ordinador. És l’eina bàsica i hi puc pintar directament o mesclar-hi altres tècniques com llapis de colors, acrílics... 

Jo vaig començar bastant tard a il·lustrar i va ser de manera autodidacta. De manera que no vaig tenir la formació en les tècniques tradicionals d’il·lustració que sí que tenen la majoria dels meus col·legues. Jo vaig començar directament amb l’ordinador.

* Com definiries el teu estil?
És complicat autodefinir-se. Jo crec que intenta ser modernet però amb un aire clàssic. 

M’agraden molt els efectes de la llum i les atmosferes.

* Quins són els propers projectes previstos –si es poden explicar, clar!-?
Els que puc explicar són una mica avorrits perquè són llibres de text. Però estic començant a treballant en uns projectes d’albums il·lustrats que penso que m’ho passaré molt bé, però que de moment no ho puc explicar.

Bateria de preguntes ràpides

* El teu il·lustrador/a preferit/da és?
M’agraden molts il·lustradors i molt diversos entre sí. I de cadascun n’aprenc coses diferents. Alguns són catalans, com l’Arnal Ballester i el Pep Montserrat. D’altres francesos com el Martin Jarrie, italians com la Sara Fanelli o Lorenzo Matoti... la llista seria mooooolt llarga.

* Si poguessis il·lustrar un conte clàssic o popular quin triaries?
Qualsevol. Els clàssics i populars són els meus preferits. És el que més m’agrada dibuixar, sens dubte.

* Si poguessis convertir-te en un personatge de conte quin series?
El geni de la làmpada. I em concediria desitjos a mi mateix!

* Parla’ns de la teva experiència com a usuària de biblioteca pública.
Penso que la humanitat ha creat dos grans invents: la bicicleta i la biblioteca, i jo utilitzo les dues quotidianament. Per mi és essencial per documentar-me a l’hora de dibuixar.

I per acabar...

* Il·lustrar la meva versió particular del Bibliol ha estat...
Xulo... però estrany. Partir d’un dibuix que no és teu té la seva dificultat.

* Com acabaries la frase: il·lustrar un conte és... 
una forma de vida!!!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada